Dnes jsem opět (už podruhé) narazil na jeden výrok, který mě zvedl ze židle. I když tedy sedím na křesle a celé to zvednutí bylo myšleno jen obrazně. Rozhodl jsem se teda na to napsat takovou mou reakci, ale nejprve mi dovolte, abych napsal něco o sobě a mém pohledu na recenze.
Já a recenze
Jak možná víte, recenzuji hry. Některým se nelíbí, některým líbí. Hlavní věcí, o kterou se snažím, je využití celé hodnotící škály. Tahle desetibodová stupnice tu není pro nic za nic, takže když hraju výbornou hru, dám jí třeba sedmičku nebo osmičku a když sračku, dám jí něco pod pětkou (záleží na technickém stavu a celkové hratelnosti).
Za ta léta, co čtu recenze v časopisech a na netu jsem si už zvykl na nadměrné využívání čísla 7 a výše. Zatímco dříve bylo jen pár desítkových her za rok, dneska má ultimátní hodnocení každá druhá s prominutím sračka, protože je to prostě takhle nastavené. Ze sedmičky se stal průměr, takový standard. Je to špatně? Samozřejmě, že je. Pokud by se neznalý člověk podíval na hodnocení hry a viděl samé sedmičky, tak by si mohl myslet, že to bude nadprůměrná hra. Jenže pak by tvrdě narazil. Lidí, kteří hodnotí férově a nebojí se jít i pod pětku je málo. A tím nemyslím dát takové malé hodnocení něčemu, co hraje tak pět lidí a je to indie titul, který stojí pár šupů. I u AAA her je nutné přitvrdit a nemazlit se s tím.
S tímto zlem je nutné bojovat, prosazovat si svou a snažit se vrátit hodnotící stupnici její slávu z dřívějších let. Nebo ji zcela zrušit, pokud někdo neumí počítat do desíti.
Zingu, máme problém
Dobře a co se tedy stalo? U recenze For Honor sám šéfredaktor Zingu napsal, že, cituji: „…stupnice 1/10 je takto postavena po celém světě a všichni berou 7/10 jako průměr. Kdybychom začali brát 5/10 jako průměr, tak čtenáři zase začnou psát komentáře, že hra dostala málo atd. Je to takto po celém světě, nejen u nás.“ Co to znamená? Že na Zingu je prostě 7/10 průměr (tedy se rovná hodnocení 5/10) a nikdo s tím nebude nic dělat, protože to holt nějak chodí na světě a nemá cenu být první, kdo udělá krok správným směrem.
Poté ve svém druhém příspěvku rozepisuje jednotlivá číselná ohodnocení a je mi z toho smutno. Na jednu stranu má pravdu – tahle degenerace čísel u recenzí je tu s námi už pár let, je všude po světě a člověk si na to zvykl. Jenže pak tu je logika a také jistý pocit správnosti, kdy prostě nemá smysl dát nadprůměrné hodnocení hře, která je stěží průměrná. Ano, na hodnocení nezáleží, ale dle mě by měl text recenze vyvodit klady a zápory a ty by zase měly vyvodit výslednou známku. Takže i když si nepřečtete ani slovo z recenze a pouze mrknete na konec, měli byste vidět, jak na tom hra skutečně je.
Díky této mentalitě postrádají články jako „Hra XXX v recenzích sklízí chválu“ význam. Bodejť by nesklízela chválu, když její průměrné hodnocení nepřesáhne 7/10 nebo 70%!
Co s tím udělat?
Řešení je extrémně prosté, ale vcelku těžké na zpracování. Využívat celou číselnou škálu. Ne jen od sedmičky nahoru. Bohužel někteří recenzenti (a tím myslím nejen na Zingu) tohle prostě neumí. Tím nemyslím nikoho konkrétního, aby se zase někdo nedejbože neurazil. Myslím to se Zingem dobře a právě tohle je jeden z faktorů, který ho táhne ke dnu. Zvlášť, když se takhle otevřeně přizná něco, co podkopává pohled na recenze daného jedince (tím myslím Mikyho).
Pokud by to bylo na mě, chtěl bych hodnocení recenzí zpřísnit a nedávat sedmičku jen tak za účast. Ale musela by si ji opravdu zasloužit a ne, že je to průměr, tak to tam plácneme, protože je to in (nebo cool nebo co teď mladí používají za slovo).
P.S.: Tenhle problém s recenzemi se samozřejmě netýká pouze Zingu. Myslím, že by KAŽDÝ měl využívat celé hodnotící stupnice.