A proč takový článek vlastně píšu? No, prvním důvodem je, že se Vám čtenářům chci trochu představit a druhým je, že mě štve podceňování konzolí a nekonečné hádky nejen dětí na internetu o tom jaká platforma je něj, a tím pádem jsou ostatní to nejhorší. O hry se zajímám od roku 2002 a hraji je ještě mnohem déle. Za tu dobu jsem vyzkoušel konzole i PC, a tak přinesu svůj pohled na věc.
ZAČÍNAL JSEM NA KONZOLÍCH A STARÝCH HERNÍCH AUTOMATECH
Hry jsem hrál už jako dítě. Začalo to automaty, které se občas objevovaly po různých kempech a pokračovalo tím, když jsem dostal svou první herní konzoli PolyStation, což byla vlastně kopie NES od vietnamských prodejců, vypadající jako PlayStation 1. Tam jsem okusil pravé klasiky jako byl Super Mario Bros, Super Contra a nebo skvělý Lode Runner. Konzole se ale po čase rozbila, jelikož kvalita odpovídala ceně a následovala velmi dlouhá herní pauza. Ke hrám jsem se vrátil až v prváku na střední, kdy jsem dostal svůj první počítač na CAD systémy. Jenom že zrovna vyšla první Mafia, a tak bylo mé další směřování jasně dané.
Od té doby se hrám, hernímu HW a tvorbě herních webů věnuji takřka nepřetržitě. Většinu toho času jsem byl zarytý PC hráč, sám jsem si PC stavěl a vylepšoval. Zkusil jsem i Xbox 360 a PlayStation 3, ale ten hlavní zlom, od kterého se již považuji za konzolistu nastal až s PlayStationem 4. Pracoval jsem tehdy pro Gameexpres (později Xzone) a chtěl jsem zkusit něco nového. Zjistil jsem, že PS4 již splňuje mé herní standardy. Hry už vypadají podobně jako na PC, není problém s rozlišením ani detaily a hry jsou prakticky stejné, až na některé série.
PLAYSTATION 4 A XBOX ONE MAJÍ OPROTI PC SVÉ VÝHODY
Koukněme se tedy ve zkratce na to, co se mi na moderních konzolích opravdu líbí, a proč u nich pravděpodobně už zůstanu. A samozřejmě se podíváme i na ty věci, které mi na nich schází. Herní konzole je zařízení určené přímo na hry a zábavu. Má jasnou hardwarovou sestavu, na kterou vývojáři her hry připravují a optimalizují, a to znamená, že se nedá přímo srovnávat hrubý výpočetní výkon PC a herní konzole. Herní konzoli totiž stačí méně vykonu k tomu samému, než PC. Z pohledu hráče to znamená, že si koupí levnou herní konzoli za 10-13000 Kč, a hraje na ní stejné hry, jako na mnohem dražším PC. Další výhodou je prostý fakt, že hry na konzoli jednoduše fungují. Je to taková jistota, když si hru koupíte, tak se na ní těšíte a nebojíte se že Vám zase kvůli nějaké kravince v systému nepůjde. To samé nastane, když na videoherní konferenci na E3, nebo třeba Gamescomu ohlásí novou hru pro Vaši konzoli, můžete se začít radovat. Pokud hra vyjde, za rok, za dva, za tři je to jedno, bude vám fungovat, což pro PC neplatí.
Jasně najdou se výjimky. Hry co nikdy nevyjdou, nebo vyjdou po deseti letech, ale takové případy jsou i na PC. PlayStation 4 má navíc jednotný způsob komunikace přes sluchátka, což vše značně zjednodušuje. Všechny své hry máte v jedné knihovně a neinstalujete klienta od každého vydavatele. Nemusíte vylepšovat hardware každé dva roky hry Vám prostě fungují. Ale můžete, dobrým příkladem je PlayStation 4 Pro, Xbox One S a X. Hry fungují stále dobře i na základní konzoli, ale můžete si pořídit i lepší. Co mi ale na konzoli chybí jsou modifikace her, které kolikrát hry posunou mnohem dál. To samé dodatečné neoficiální češtiny. Ty na konzoli prostě nedostanete, a to může být pro mnoho hráčů problém. No a pak mi chybí už jen některé strategie, jako je série Total War. Některé jiné strategie už na konzolích jsou, snad se dočkám i této série. Nakonec se na ni dostala i většina izometrických RPG, jako je Pillars of Eternity, Divinity Original Sin, Torment: Tides of Numenera, Wasteland 2, nemluvě o diablovkách a dalších hrách. Vypadá to s PS4 čím dál tím lépe.
K HERNÍMU PC SE UŽ ASI NEVRÁTÍM AČ MI OBČAS CHYBÍ MÍŘENÍ MYŠÍ, ČEŠTINY, A NEPŘEBERNÉ MNOŽSTVÍ MODIFIKACÍ.
Důležité na tom všem je to, že toto je čistě můj názor, respektive moje důvody, proč jsem si konzoli koupil a proč u nich chci zůstat. Hraju dnes hlavně na PlayStationu 4, PC už mám starší, ale přemýšlím stále o Xboxu One X. I on má své klady, je to nejrychlejší konzole, který zvládne 4K. I exkluzivity jsou poměrně zajímavé, ač má PlayStation zatím lepší kousky. Ale taková Forza, to je nádhera. Herní PC má také své výhody. Je to univerzální stroj, na kterém nemusíte jen hrát, ale i pracovat. Je to ideální přehrávač všech formátů videa, hudby, obrázků. A míření s myší je prostě skvělé. Některé hry jsou jenom na PC a navíc díky Microsoftu si nové hry na Xbox můžeme zahrát i na systémech Windows 10. Ale chce to mnohem více peněz, zvláště pokud už v dnešní době pokukujete po 4k. A já se nedivím, vypadá to parádně.
Konzole vyjde levněji, v případě Xboxu One X se dokonce dočkáme pořádného 4K a, mě osobně to přijde jako elegantnější řešení. Konzole u TV. U sebe moderní tenký notebook na práci (případně MacBook), telefon, tablet. Jsem člověk co má raději více specializovaných zařízení. Důležité je, že každému sedne něco jiného a není to špatně. Samozřejmě PC kamarády přemlouvám na konzoli, ale to jenom proto, že si s nimi chci na konzoli zahrát. Ne proto že by PC bylo odpad. Proto mě občas štve, když se diskuze pod články zvrhne na vzájemné nadávání konzolistů a PC hráčů, jak je ta druhá platforma úplně na prd. A co mě dorazí je, když si začnou nadávat konzolisti mezi sebou. To už vůbec nedává smysl. Ale někteří lidé jsou takto nastaveni. Mám BMW, tak budu nadávat na Mercedes. A proto tu musí zaznít jedno. Herní odboj, je časopis hlavně pro konzolisty, ale nejenom pro ně. Nejde o PS magazín ani o Xbox magazín. Jsme všichni hráči a máme stát při sobě.
Tento a další články autora najdete na stránkách Herní odboj.