Uživatel nepřihlášen Přihlásit se

LITE verze (m.zing.cz)

Zobrazit klasicky (více obsahu, rubrik a funkcí)

Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993)

Neděle 28.1.2018 18:29
Autor: "Corvus", Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing

Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993)

Pro hodnocení musíte být přihlášen
To se mi líbí Tento blogový článek se líbí uživatelům:(zatím nikomu, buďte první)

Světlo lampy se znovu nervózně zatřepotalo a na okolních stěnách se okamžitě roztančily stíny. I přes žalostně malý plamínek, který stravoval vzácný olej a zbytky kyslíku, bylo zřejmé, že kamennými bloky musí proudit vzduch. Někde to tu musí být. Drsný jazyk se mi lepil na patro, suchý vzduch mě škrábal v krku. Po několikáté jsem svou pravou tlapkou přejížděl po studeném monolitu, který se na první pohled jevil nezdolně a dokonale celistvě. Až příliš. Můj šestý smysl mě nikdy nezklamal. A pak jsem to objevil! Ve skomírajícím plamínku lampy z celistvé stěny zpupně vystupoval pětihranný kámen. Ne nijak dramaticky, ale dost na to, aby vzbudil můj zájem. "Tady jsi," pomyslel jsem si. Stačilo vyvinout nepatrný tlak, někde cosi tlumeně cvaklo, neochotně se posunulo a v jinak dokonale ploché zdi, vznikl asi metr široký výklenek. Batacca za mnou vzdechl a rozšířenými nozdrami nasál vzduch. To mi stačilo, abych zpozorněl. Nahrbil jsem celé tělo a pružně se přikrčil. Otočil jsem se na svého přítele, jenž v jedné ze čtyř rukou třímal dřevěnou hůl a z pod kápě, kde se nacházel ustaraný obličej, tiše zasyčelo: "Magie!" Bez dlouhého otálení jsem se stáhnul, ze zad sundal malý dřevěný štít a kryl záda svému společníkovi. Batacca, zasvěcenec okultních věd a tajemství alchymie, se přesunul k obyčejně vyhlížející nice a nedůvěřivě si měřil její obsah. Ve výklenku ležel prastarý svitek, snopek jakých si bylinek, několik mincí a železný klíč s umě vsazeným rudým kamenem. Batacca se pustil do práce. V jazyce, v němž se mísil šepot a nesdělitelné hrdelní zvuky, odříkával několik manter a do vzduchu kreslil složitá znamení, jež se zlomek vteřiny vznášela na místě a plála jasně oranžovým světlem. S doširoka rozšířenými duhovkami jsem hypnotizoval neproniknutelnou tmu chodeb za námi. Srst v zátylku naježenou. Je to již celý týden, co jsme zanechali denní světlo nad námi a pustili se do jeskynního systému, jenž k našemu překvapení vyústil v mnoha patrový labyrint, plný zrádných pastí, monster číhajících v temnotách a jiných, mnohem horších nebezpečí. Hodiny a hodiny opatrného našlapování, průzkumu a únavných večerních (Nebo snad ranních? Kdo to tady dole pozná?) hlídek. Chodby, které se jedna druhé podobají jako vejce vejci. Chození v kruzích, strádání na těle i duši. Nezřídka se projevující nedostatek kyslíku, jemný třas v rukách a bušení krve ve spáncích. Strašná, strašná únava... A teď jsme na konci všeho. Poslední chodba. Cesta zde končí. Klíč ke všemu. Ano, ten železný klíč s rudým kamenem. Ten... kámen... A najednou se ze tmy vynořují! Ano skutečně jsou tam! Aeony stará chapadla šíleností, následována hnijícími zuby a stovkami nekroticky oslepených očí. Nepopsatelné hrůzy, které se s těžkým sípáním sunou vpřed! Bohové! Prastaří zardousí naše duše! A pak... je všechno pryč! Prudké světlo. A nějaké zvuky. "K.....e!" Co to? "Ki..a.e!" A znovu: "Kie.ane!". "Probuď se, Kierane!," a někdo cloumá celým mým tělem. Třese mnou, jako bych byl hadrová panenka. Jsem přece kočka, sakra! U bohů, kolik to má rukou? Čtyři? Chce mě snad zabít? A pak mi to dojde - Batacca! To je přece můj věrný Batacca. Dívá se na mě znepokojivým pohledem pod lampou; jednou rukou drží mé ochablé tělo plné špinavých chlupů, druhou nám svítí na cestu a třetí mi starostlivě svlažuje hrdlo douškem vody. "Ten snopek bylin uvolňoval nebezpečný jed, zakalil myšlení a vyvolával nejskrytější děsy. Nepochybně černá magie a poslední obrana před zloději." Černý klíč s rudým kamenem je náš. Teď už nás čeká pouze týdenní cesta na povrch... Kilometry chodeb, zrádných teleportů a rudých očí, zlověstně zářících ve škvírách. Co nás asi čeká za dalším rohem?

Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993) - obal CD verze.
Lands of Lore: The Throne of Chaos (1993) - obal CD verze.
Lands of Lore - ukázka balení.
Lands of Lore - ukázka balení.

Píše se rok 1993 a tzv. krokovací dungeony jsou mezi hráči stále ještě na výsluní, ačkoliv vládu již zakrátko převezmou skutečné 3D enginy, tudíž především (primitivní) střílečky. Dungeon Master, Wizardry, Eye of the Beholder nebo právě série Lands of Lore (LoL), od tehdy velice populárního studia Westwood, jsou skutečné legendy. Co jméno, to pojem a pilíř žánru. Série Lands of Lore se dočkala dvou pokračování, ale pozornost si vydobyl především debut s podtitulem The Throne of Chaos. Westwood Studios, založené Brettem Sperrym a Louisem Castlem v roce 1985, byli mezi fanoušky dobrodružných her, a především pak adventur a RPG, milováni především kvůli audiovizuálním kvalitám. Westwood měl ve svých řadách talentované programátory, grafiky a umělce, kteří hráčům servírovali neodolatelné grafické orgie, vybroušené animace, dabing na špičkové úrovni a hudbu, kterou si mnozí z vás pamatují do dnes. Ať už jde o roztomilé pohádkové midi z Legend of Kyrandia či například soundtrack z prvních Command & Conquer. V mých očích Westwood Studios v některých titulech pokulhávali, řekněme, určitou nedotažeností a leností. Jejich hry nebyly primárně pro tvrdé herní jádro, ale "pro všechny", od čehož se odvíjela řada zjednodušení a nedodělků. Dnes, po 25 letech, nad podobnými detaily pochopitelně mávneme rukou, ale vezměme si například Lands of Lore: The Throne of Chaos.

Čarodějnice Scotia, usurpující krajinu Lore!
Čarodějnice Scotia, usurpující krajinu Lore!
Pozor na tajemné a krásné ženy...
Pozor na tajemné a krásné ženy...

Sdílený inventář pro všechny postavy není zrovna ideální nápad, nemluvě o jeho kriticky malé velikosti. Vyzobávači a RPG držgrešle mezi vámi budou trpět stejně jako já. Myšlenka, kterou rozvinula série The Elder Scrolls, ale také třeba Dungeon Siege, totiž že se zlepšujete v tom, co právě ve hře činíte, je jistě bohulibá. Bohužel v Lands of Lore jde o podivně navržený (čti nedotažený) mechanismus. Vezměme si například Kierana, kočičí rasu, se kterou jsem se do hry pustil. Popisek, statistiky i počáteční výzbroj praví, že jde o hbitou postavu s dýkou, tudíž inklinující k povolání zloděje. V kobkách naleznete paklíče (které se nespotřebovávají ani nelámou!) a truhly, jejichž obsah čeká jen na vás. Pakliže se vám truhlu nepodaří vypáčit, postava tuto skutečnost okomentuje jako selhání. Úplnou náhodou (= zběsilým klikáním na truhlu) jsem přišel na to, že KAŽDÝ zámek nakonec VŽDY povolí. To sice JE nesmysl a mrzí mě, že neexistuje žádný postih v podobě zlámaných šperháků, ale zcela překvapivě se vůbec schopnost "rogue" nezlepšuje. Za to statistika "fighter" roste úměrně častým a dosti tuhým soubojům. Jinými slovy: můj záměr mít z primární postavy kočičího zloděje - zabijáka byl zcela zhacen. (pozn.: podle manuálu se zlodějská schopnost zvyšuje používáním samostřílů či luků.) Nebo jiný příklad. V určitých momentech můžete nepřátelským postavám zkusit utéct, vrhnout se na ně s nožem v zubech nebo se pokusit bluffovat. Netuším, podle jakého klíče hra rozhoduje o úspěchu či neúspěchu bluffování, nicméně výsledek vypadá tak, že mnohokrát po sobě selžete a zničehonic postavu úspěšně obalamutíte. Nepřátelský ork se poškrábá na zadku a odebere se s celou družinou bůhví kam. Podobných zvláštností je celá řada. Vezměme si kupříkladu smrt. Pokud budete jen trochu šikovní, prakticky se vás cesta na onen svět nebude týkat. Postavy, které lze mít v jednu chvíli nejčastěji pouze dvě, výjimečně tři (ach ta lenost vývojářů!), v případě snížení počtu životů na nulu nezemřou, pouze zkolabují. Zemdlenou postavu můžete kdykoliv oživit kouzlem, které nestojí téměř žádnou manu. Mana (jakož i životní energie) se doplňuje spánkem. Čím déle spíte, tím více jí obnovíte. Už tak podivný systém (ne)smrti je ulehčen tím, že postavu bez života nosíte na zádech (tělo nezůstává na místě skonu), takže není problém odkráčet do klidného kouta/na povrch, spánkem načerpat manu a parťáka oživit. Kolikrát je libo. Výhradu bych měl taktéž k opakujícím se texturám zdí či lesního porostu nebo bažiny, kterých není zase až tolik, aby si tohoto nedostatku člověk při hraní nevšiml, ale to už ke krokovacím hrám tak nějak patří. To nejhorší jsem si ve své kritice nechal na konec. Mapa. Je klasická, poskládaná do čtverců, jak je u tohoto žánru zvykem. V orientaci pomáhá vaše paměť a kompas, který obdržíte záhy. Ve Westwood Studios se bohužel rozhodli příliš hráče netrápit vlastním hledáním tajných tlačítek, pák, pastí či dveří a aktivních plošinek. Vše se automaticky zapisuje do mapy a Lands of Lore tak silně připomíná dnešní hry od Ubisoftu. Naštěstí se do mapy zakreslí jen aktivní prvek (spínač), či překážka (díra v podlaze), ale už ne efekt (nevíte, zda jde o nastraženou past, hlavolam či iluzorní objekt). Nicméně pohled do mapy, která mi bezostyšně ukazuje skryté zdi písmenkem "S", tlačítka a zároveň znemožňuje vlastní poznámky, je opravdu smutný. Velký černý puntík!

Dynamická animačka - souboj čarodějek.
Dynamická animačka - souboj čarodějek.
Obrazovka postavy, kterou budete často kontrolovat. Na výbavě velice záleží.
Obrazovka postavy, kterou budete často kontrolovat. Na výbavě velice záleží.

Proč se tedy po 25 letech k Lands of Lore vracet? Inu, protože je krásná, jak už jsem předeslal v úvodu, ale taktéž propracovaná i v jiných ohledech, které vezmou pravověrné kobkaře za srdíčko. Předně: spletité tunely, kobky a jeskyně mají tu správnou míru deprese, lokace na povrchu naopak pohádkové kouzlo, které vyhledává každý milovník krokovacích dungeonů. Oproti jiným titulům, LoL obsahuje spoustu aktivních prvků, na něž lze kliknout a postavy je náležitě okomentují. Peprně, vtipně, tajemně. Ať už jde o předměty, dopisy, svitky, tapisérie, obrazy, či (samozřejmě) rozhovory s přáteli/nepřáteli. Dabing je na špičkové úrovni. Postavu krále Richarda namluvil samotný Patrick Stewart (Star Trek). Real-timové souboje umí pěkně zatopit. Nepřátelé používají různé taktiky: mohou vás otrávit nebo omráčit, když se ocitnete v otevřenějším prostoru, neváhají vás obklíčit, rádi útočí v přesile. Jejich počet je pestrý a tak narazíte na bandity, orky, v hejnech se kumulující nebezpečné komáry, bažináče, bazilišky, krysy s jedovými útoky, rytíře, amazonky, všelijaké červy, spektrální medúzy, mnohohlavé ohavnosti a mnoho dalších. S některými typy postav bojovat můžete a nemusíte. Asi nejzábavnější částí (aspoň pro mě) jsou různé rébusy, hádanky a pochopitelně pasti. Tudíž u sebe vždy noste nějaký ten kámen na zatížení plošinek a buďte pohotoví včas uskočit před nechtěně aktivovanou pastí. Pokud vás láká spínač sousedící na protější zdi s chrličem v podobě dračí hlavy, buďte připraveni rychle vyklidit pozice před zákeřným fireballem. Využít jej ale můžete i proti nepříteli! Vězte, že ne vždy jsou věci takové, jak se na první pohled zdají. Na lákavě vypadající truhlu, před kterou na mě zívala černočerná jáma, jen tak nezapomenu (trolling par excellence!). Až budete jako bezhlavé kuře pobíhat po čtvrtém patře rozložitého systému jeskyně a mlátit hlavou do zdi, uvědomte si, že na některá tlačítka lze kliknout vícekrát. Mimojiného je potřeba se starat o svou lampu, doplňovat olej a hlídat si jeho hladinku. Noste u sebe škapulíř s životodárnými bylinkami a v brašně flakónky oživovacích elixírů, many a protijedů. Věnujte se prodeji pokladů a nepotřebných věcí, nezapomeňte obhlédnout nové zboží u kovářů a lovců a nepodceňujte nákup u alchymistů a herbalistů. Nové boty, kamizolu, helmici či luk ihned vyzkoušejte, porovnávejte statistiky a svým rekům navlékejte tajemné prsteny a amulety při každé příležitosti. Cvičte své druhy v magii a ovládněte živly jako mráz, ledovou stěnu, jiskry, blesky či oheň a magický vír! Rozhodnete-li se rozbít tábor a nocovat, buďte připraveni na nenadálý noční přepad. Nikdy nevěřte osamocený krásným ženám uprostřed lesa! :-) A naopak věřte, že pokud žije aspoň jeden člen vaší party, vždy existuje naděje na přežití!

Nebezpečné chrliče, které se aktivují nášlapnými plošinkami. Pozor na ně!
Nebezpečné "chrliče", které se aktivují nášlapnými plošinkami. Pozor na ně!
Povšimněte si rafinovaně umístěné truhly ZA jámou, která doslova volá otevři mě, skrývám spoustu cenností.
Povšimněte si rafinovaně umístěné truhly ZA jámou, která doslova volá "otevři mě, skrývám spoustu cenností".

Jak vidíte, Lands of Lore, i přes mnohá zjednodušení, nabízí mnoho hodin poctivého bloudění, soubojů, adrenalinových úprků, rozhovorů a slastného přehrabování se v prastarých svitcích, magických artefaktech a pokladech. Vrátit se do země, která strádá pod útlakem čarodějnice Scotie, stojí za to i po 25 letech. Je na čase vymýtit zlo jednou pro vždy!

(Studio Westwood již neexistuje, bylo pohlceno EA a uzavřeno v roce 2003)

Všechny tři díly můžete v perfektní kondici (včetně manuálů) zakoupit na GOG za pár euro!

Tento fireball mě málem sežehl. Naštěstí jsem past předpokládal.
Tento fireball mě málem sežehl. Naštěstí jsem past předpokládal.
Patrick Stewart skvěle nadaboval krále Richarda.
Patrick Stewart skvěle nadaboval krále Richarda.

Hodnocení hry

8/10

Líbí se mi

Vadí mi

Verdikt

Lands of Lore: The Throne of Chaos má své mouchy. Automatická mapa znechutí průzkum na vlastní pěst, zjednodušený princip páčení zámků a neexistující smrt může mnoho zarytých srdcařů - kobkařů odradit. Na druhou stranu LoL vyniká v detailech i širokých možnostech v jiných ohledech. Grafický kabátek oku lahodí, stejně jako precizní dabing, zvuky a animace. Old-school dungeon, který stojí za to i po 25 letech!

Hodnocení článku: Zbývá 6 hlasů pro zveřejnění hodnocení
Pro hodnocení musíte být přihlášen
Sdílejte

Komentáře čtenářů

Napsat komentář
El_Scorpio
      31.1.2018 14:48 El_Scorpio

@ odpověď na komentář od Corvus:Toto môžeš robiť aj v Skyrime. Ja som v jednom z prvých dungeonov sa postavil oproti stene, zapol som automatickú chôdu, moja postava stále kráčala na mieste zaseknutá do tej steny a keďže opodiaľ stál nepriateľ tak som si naboostoval stealth na 100. Niečo cez hodinku to trvalo.

Corvus napsal:Ad postava: Vybral jsem si Kierana zcela záměrně. Statistiky nejhorší má, to ano, ale ve všech RPG hrách hraju za mágy a rozvíjím hlavně inteligenci, moudrost apod. , abych měl co nejvíce dialogových možností a všímal si věcí, které může odhalit jen moudrý charakter. Jednou jsem chtěl změnu a vlastně jsem za podobnou rasu nikdy nehrál. Tak jsem si řekl proč ne, bude to s těmi staty výzva.

Lockpiking - mě to přijde vyloženě jako špatný design hry. Jinými slovy: když budu třeba 10 minut klikat paklíčem na truhlu, tak se naboostim? Nebo stále dokola do prázdné chodby házet šutry? :-) Ihned jsem si vzpomněl (tuším že na Tučkovu) recenzi na Morrowind, kde popisoval jak si stoupnul do rohu a zatížil klávesy pro skákání :-D aby si zvednul čísla, co to jde.

Na blog se rád podívám, já ohromně rád začínám své texty "knižně". Baví mě to a nastíním tím atmosféru hry dokonale. Ale já to hlavně píšu pro sebe. Rád hraju staré hry a rád píšu. Je to pro mě relax po práci. Víceméně mám problém se u nových her udržet. Rozjedu novinku a po 14 dnech skončím v '90 :-D A fakt o hry tedy nouzi nemám. Prostě to srdce je jinde, no. Především u izo RPGček. Jinak slovenština mi problém nedělá vůbec, takže si to klidně rád přečtu.

Corvus
      31.1.2018 08:01 Corvus

@ odpověď na komentář od carhrozny:Ad postava: Vybral jsem si Kierana zcela záměrně. Statistiky nejhorší má, to ano, ale ve všech RPG hrách hraju za mágy a rozvíjím hlavně inteligenci, moudrost apod. , abych měl co nejvíce dialogových možností a všímal si věcí, které může odhalit jen moudrý charakter. Jednou jsem chtěl změnu a vlastně jsem za podobnou rasu nikdy nehrál. Tak jsem si řekl proč ne, bude to s těmi staty výzva.

Lockpiking - mě to přijde vyloženě jako špatný design hry. Jinými slovy: když budu třeba 10 minut klikat paklíčem na truhlu, tak se naboostim? Nebo stále dokola do prázdné chodby házet šutry? :-) Ihned jsem si vzpomněl (tuším že na Tučkovu) recenzi na Morrowind, kde popisoval jak si stoupnul do rohu a zatížil klávesy pro skákání :-D aby si zvednul čísla, co to jde.

Na blog se rád podívám, já ohromně rád začínám své texty "knižně". Baví mě to a nastíním tím atmosféru hry dokonale. Ale já to hlavně píšu pro sebe. Rád hraju staré hry a rád píšu. Je to pro mě relax po práci. Víceméně mám problém se u nových her udržet. Rozjedu novinku a po 14 dnech skončím v '90 :-D A fakt o hry tedy nouzi nemám. Prostě to srdce je jinde, no. Především u izo RPGček. Jinak slovenština mi problém nedělá vůbec, takže si to klidně rád přečtu.

carhrozny napsal:Dnes ešte napíšem k tej schopnosti "rogue" čo teda v slovenskom preklade dali ako talent. Toto sa dá rozvíjať okrem strielania z kuší hádzaním roznych predmetov ako kamene do diaľky prípadne do nepriateľov a samozrejme sa zlepšuje aj otváraním truhlíc. Takže ako píšeš bezhlavým klikaním na zámok, ktorý je nad sily konkrétnej postavy sa postava vlastne vylepšuje až dosiahne level kedy tú truhlicu otvorí. Neplatí to len pred koncom hry v Scotiinom hrade tam pomože ozaj len trénovanie s hádzaním predmetov.
Asi preto sa tie paklúče nelámu lebo v celej hre sú tak dva.

No a k výberu postáv .... Kieran je suverénne najhoršia postava na hranie lebo jeho štatistiky magia/odolnosť/sila sú 8/6/8. To znamená, že nie je dobrý v ničom. Mág Akshel má 15/8/5, bojovník Michael 6/10/15 a conrad 10/12/10
Už z tohoto pohľadu je Kieran slabá postava, ja som hru dohral niekolkokrát ale s Kieranom asi len raz a to bolo o hubu. Uplne neschopná postava na všetko. Asi Westwood chcel urobiť hard obtiažnosť inak mi uniká pointa tejto postavy.
----
Inak, pred pár rokmi keď som hru hral som písal na to hráčsky denník. Ak si chceš prečítať/ale v slovenčine/ moje putovanie touto hrou+robil som to trochu knižným štýlom ako keby som tam bol :D tak tu máš ten odkaz. Bohužial som to nedohral, skončil som 2 podlažia od cieľa pretože som stlačil jedno tlačítko, ktoré urobilo prepadlisko a už som ho za boha nevedel vypnuť. Tam by pomohol len load. Číta sa to odspodu smerom hore.

odkaz ]

Corvus
      30.1.2018 22:07 Corvus

@ odpověď na komentář od carhrozny:Je to málo... Já jsem zvyklý na minimálně 4 a jinak klasická izo rpgčka spíš v šesti :-) tradičně. Ty dvě postavy člověk tahá celkem dlouho, respektive mi přijde, že většinu času.

carhrozny napsal:S dvoma postavami sa hrá minimálne. Celkovo dominujú tri postavy ale je fakt, že pre niekoho je to málo. Mne to nevadilo.

carhrozny
      30.1.2018 18:50 carhrozny

@ odpověď na komentář od El_Scorpio:S dvoma postavami sa hrá minimálne. Celkovo dominujú tri postavy ale je fakt, že pre niekoho je to málo. Mne to nevadilo.

El_Scorpio napsal:Vďaka za zaujímavú recenziu. Z dungeonov som hral iba Migh & Magic 6, 7 a troška som okúsil aj 8. Z iných som skúsil iba Stonekeep, ale v jaskyniach som po vypustení vody dostal zákys a viac sa k tomu nevrátil. Pri brázdení GoG som si všimol Lands of Lore a druhý diel som si dokonca dal aj do zoznamu prianí, ale neviem či sa k tomu niekedy dostanem. Tých zaujímavých hier z 90. rokov je totiž priveľa. A tvoje popísanie Lands of Lore ma skôr odradilo. Dve postavy sú naozaj málo, mne viac vyhovuje družina v M&M.

El_Scorpio
      30.1.2018 18:45 El_Scorpio

Vďaka za zaujímavú recenziu. Z dungeonov som hral iba Migh & Magic 6, 7 a troška som okúsil aj 8. Z iných som skúsil iba Stonekeep, ale v jaskyniach som po vypustení vody dostal zákys a viac sa k tomu nevrátil. Pri brázdení GoG som si všimol Lands of Lore a druhý diel som si dokonca dal aj do zoznamu prianí, ale neviem či sa k tomu niekedy dostanem. Tých zaujímavých hier z 90. rokov je totiž priveľa. A tvoje popísanie Lands of Lore ma skôr odradilo. Dve postavy sú naozaj málo, mne viac vyhovuje družina v M&M.

carhrozny
      30.1.2018 17:16 carhrozny

Dnes ešte napíšem k tej schopnosti "rogue" čo teda v slovenskom preklade dali ako talent. Toto sa dá rozvíjať okrem strielania z kuší hádzaním roznych predmetov ako kamene do diaľky prípadne do nepriateľov a samozrejme sa zlepšuje aj otváraním truhlíc. Takže ako píšeš bezhlavým klikaním na zámok, ktorý je nad sily konkrétnej postavy sa postava vlastne vylepšuje až dosiahne level kedy tú truhlicu otvorí. Neplatí to len pred koncom hry v Scotiinom hrade tam pomože ozaj len trénovanie s hádzaním predmetov.
Asi preto sa tie paklúče nelámu lebo v celej hre sú tak dva.

No a k výberu postáv .... Kieran je suverénne najhoršia postava na hranie lebo jeho štatistiky magia/odolnosť/sila sú 8/6/8. To znamená, že nie je dobrý v ničom. Mág Akshel má 15/8/5, bojovník Michael 6/10/15 a conrad 10/12/10
Už z tohoto pohľadu je Kieran slabá postava, ja som hru dohral niekolkokrát ale s Kieranom asi len raz a to bolo o hubu. Uplne neschopná postava na všetko. Asi Westwood chcel urobiť hard obtiažnosť inak mi uniká pointa tejto postavy.
----
Inak, pred pár rokmi keď som hru hral som písal na to hráčsky denník. Ak si chceš prečítať/ale v slovenčine/ moje putovanie touto hrou+robil som to trochu knižným štýlom ako keby som tam bol :-D tak tu máš ten odkaz. Bohužial som to nedohral, skončil som 2 podlažia od cieľa pretože som stlačil jedno tlačítko, ktoré urobilo prepadlisko a už som ho za boha nevedel vypnuť. Tam by pomohol len load. Číta sa to odspodu smerom hore.

odkaz ]Komentář byl naposledy upraven upraven 30.1.2018 17:33

Původní verze před úpravami:Dnes ešte napíšem k tej schopnosti "rogue" čo teda v slovenskom preklade dali ako talent. Toto sa dá rozvíjať okrem strielania z kuší hádzaním roznych predmetov ako kamene do diaľky prípadne do nepriateľov a samozrejme sa zlepšuje aj otváraním truhlíc. Takže ako píšeš bezhlavým klikaním na zámok, ktorý je nad sily konkrétnej postavy sa postava vlastne vylepšuje až dosiahne level kedy tú truhlicu otvorí. Neplatí to len pred koncom hry v Scotiinom hrade tam pomože ozaj len trénovanie s hádzaním predmetov.
Asi preto sa tie paklúče nelámu lebo v celej hre sú tak dva.

No a k výberu postáv .... Kieran je suverénne najhoršia postava na hranie lebo jeho štatistiky magia/odolnosť/sila sú 8/6/8. To znamená, že nie je dobrý v ničom. Mág Akshel má 15/8/5, bojovník Michael 6/10/15 a conrad 10/12/10
Už z tohoto pohľadu je Kieran slabá postava, ja som hru dohral niekolkokrát ale s Kieranom asi len raz a to bolo o hubu. Uplne neschopná postava na všetko. Asi Westwood chcel urobiť hard obtiažnosť inak mi uniká pointa tejto postavy.

Corvus
      30.1.2018 07:22 Corvus

@ odpověď na komentář od carhrozny:Přesně mi mluvíš z duše. Jestli jsem si něco ze starých her vzal, je to tvoření minimálně 3 savů. Dělám to tak do dnes. Hlavně u RPGček, pochopitelně. Nenávidím checkpointy a automatické savy či automatické započnutí konverzace ve hrách. Dělá to neplechu. Já jsem hráč, který ve hrách vše zkoumá, všude vleze, což se rovná kolikrát tomu, že si ji nechtěně rozbiju a tím, že nám dnes autoři neumožňují ukládat kdy chci, tak mě připravují například o rozhovory či hlášky/popisky předmětů. Třeba takový poslední Assassin. Tam savy prostě nejsou vůbec a je strašně snadné se připravit například o určité sekvence, když se dostanu někam, kde jsem podle autorů neměl co dělat. Jenže rozhovor se už spustil (nebo jsem něco našel) a tudíž se "něco" přeskočí a tím, že neexistují savy a nemůžu se vrátit o krok či dva zpátky, mám prostě a jednoduše smůlu. To je věc, která mi na hrách vadí jednoznačně nejvíce. To, že mi berou svobodu KDY a KDE si hru uložit.

Jinak já měl s dungeony problém s orientací. Hlavně tedy Albion (krokovací část) , tam to bylo kolikrát opravdu peklo se v té zeleni vyznat :-) Lehce jsem ztartil orientaci. Ale překvapivě v Lands of Lore to jde vše jako po drátkách.

carhrozny napsal:A dnes dám ešte jeden postreh. Hra hráča neťahá za ručičku ako dnes. Uvediem jeden rafinovaný príklad. V močiaroch sa nachádza kamenná hlava, ktorá je jedinečná tým, že čokolvek dáš do úst dostaneš zaplatené asi 60 korun. Je jedno čo.... kamene, bezcenné tretky.... ale može sa stať, že tam dáš aj úkolový predmet. Mne sa tak podarilo dať tam zvitok s hádankou a hra ma nezastavila, že to budem ešte niekedy potrebovať. A potom v Yveli som zistil, že možem hru hrať odznova. Skoro ma trafilo. A takých príkladov je viac. Mladá generácia by napísala, že je to bug a treba ho opraviť, pre mňa to bolo poučenie, že treba robiť viac save a istiť si prípadné zlé rozhodnutia.

carhrozny
      29.1.2018 20:12 carhrozny

A dnes dám ešte jeden postreh. Hra hráča neťahá za ručičku ako dnes. Uvediem jeden rafinovaný príklad. V močiaroch sa nachádza kamenná hlava, ktorá je jedinečná tým, že čokolvek dáš do úst dostaneš zaplatené asi 60 korun. Je jedno čo.... kamene, bezcenné tretky.... ale može sa stať, že tam dáš aj úkolový predmet. Mne sa tak podarilo dať tam zvitok s hádankou a hra ma nezastavila, že to budem ešte niekedy potrebovať. A potom v Yveli som zistil, že možem hru hrať odznova. Skoro ma trafilo. A takých príkladov je viac. Mladá generácia by napísala, že je to bug a treba ho opraviť, pre mňa to bolo poučenie, že treba robiť viac save a istiť si prípadné zlé rozhodnutia.

Corvus
  1x    29.1.2018 19:18 Corvus

@ odpověď na komentář od carhrozny::-D Dobré připomínky! Ta hesla , která zmiňují při té scénce s králem mě pobavila! Je fakt, že mi to přišlo zvláštní a říkal jsem si, co to jako znamená :-D Jo, tohle byly klasické protipirátské ochrany té doby :-) To samé jsem měl v případě parádního Blackthorne od Blizzardu. Heslo v tištěném manuálu, například slovo 6 na stránce 15 ve 2 větě :-) To byly časy.

Jinak samozřejmě asi nikdo si nemyslel, že bych hrál disketovou verzi. Samozřejmě to byla verze z GOGu, ke které byl přibalen i PDF sken manuálu. Tudíž dabing i titulky tam jsou.

Co se týče dabingu, tak ve sluchátkách, bez okolních ruchů mi přijde naprosto na pohodu. Vůbec neregistruji nějaké žvatlání či nekvalitní ztvárnění postav. Peklo je NEdabing a la Okami :-) To je žvatlání. Ale je to věc názoru. Pokud ti to nesedlo, v pohodě.

Jinak musím napsat, že je strašně fajn vědět, že na Zingu se pohybují i dědci jako já, kteří hrají už od konce '80 let :-)

carhrozny napsal:Dnes napíšem ďalší postreh. V prvom rade treba napísať, že hra bola urobená ako čiste disketová hra s velkosťou po rozbalení asi 20 MB. Dabing sa konal a až o rok neskor v roku 1994 keď začal boom CD ROM a každá firma v tej dobe si svoje posledné hry nadabovala aby zvýšila zisky.

K tomu bohužiaľ dodám, že kvalita dabingu bola vždy slabá a hoci tebe sa dabing LoL páči, tak podľa mňa je otrasný. Postavám je slabo rozumieť pre ich žvatlanie. Tak isto mi strašne vadí na CD verzii, že vobec neobsahuje titulky. Verzia má 118 MB na 640 MB CD.... volného miesta po k...t a titulky nikde. To už bolo Westwoodu fakt zaťažko ich tam dať.

Takže v mojom prípade preferujem len disketovú verziu. Jednak preto lebo sa tam dá nainštalovať slovenský preklad ale aj z dovodu dvoch Easter eggov, ktoré obsahuje. A ním je paradoxne protipirátska ochrana.

Proste vyjdeš z hradu von a keď sa chceš vrátiť tak stráž zvolá: HESLO. No a keď stretneš Scotiu v lese pri hrade tak od teba chce práve to heslo z manuálu. Tým pádom celá táto scénka s heslami má zmysel ale na CD je to vystrihnuté a keď Scotia v lese od teba pýta heslo tak sa pýtam načo ti asi bude keď ho neviem ani ja?
Korunu tomu dáva potom nasledujúca scénka keď kráľa otrávia a vrchný alchymik povie: Ako sa Scotia dostala do hradu, veď sme pravidelne menili heslá? Takže tí čo hrajú CD verziu tieto scénky nikdy nemožu pochopiť lebo žiadne heslá/protipirátska ochrana manualom/ tam nie je.

carhrozny
  1x    29.1.2018 17:37 carhrozny

Dnes napíšem ďalší postreh. V prvom rade treba napísať, že hra bola urobená ako čiste disketová hra s velkosťou po rozbalení asi 20 MB. Dabing sa konal a až o rok neskor v roku 1994 keď začal boom CD ROM a každá firma v tej dobe si svoje posledné hry nadabovala aby zvýšila zisky.

K tomu bohužiaľ dodám, že kvalita dabingu bola vždy slabá a hoci tebe sa dabing LoL páči, tak podľa mňa je otrasný. Postavám je slabo rozumieť pre ich žvatlanie. Tak isto mi strašne vadí na CD verzii, že vobec neobsahuje titulky. Verzia má 118 MB na 640 MB CD.... volného miesta po k...t a titulky nikde. To už bolo Westwoodu fakt zaťažko ich tam dať.

Takže v mojom prípade preferujem len disketovú verziu. Jednak preto lebo sa tam dá nainštalovať slovenský preklad ale aj z dovodu dvoch Easter eggov, ktoré obsahuje. A ním je paradoxne protipirátska ochrana.

Proste vyjdeš z hradu von a keď sa chceš vrátiť tak stráž zvolá: HESLO. No a keď stretneš Scotiu v lese pri hrade tak od teba chce práve to heslo z manuálu. Tým pádom celá táto scénka s heslami má zmysel ale na CD je to vystrihnuté a keď Scotia v lese od teba pýta heslo tak sa pýtam načo ti asi bude keď ho neviem ani ja?
Korunu tomu dáva potom nasledujúca scénka keď kráľa otrávia a vrchný alchymik povie: Ako sa Scotia dostala do hradu, veď sme pravidelne menili heslá? Takže tí čo hrajú CD verziu tieto scénky nikdy nemožu pochopiť lebo žiadne heslá/protipirátska ochrana manualom/ tam nie je.

starší komentáře

Zpět na úvodní stránku© Xzone s.r.o.