Když se řekne Bohemia Interactive, většina hráčů si pravděpodobně vybaví sérii Arma nebo DayZ. V jejich stínu a v relativní tichosti však samostatný tým pracuje i na svérázném titulu Ylands, který patří mezi projekty, jež zaměstnanci Bohemia Interactive prezentovali na letošním Gamescomu. Abychom ale ulevili naší jednočlenné výpravě, dostal jsem se ke hře až při prezentaci v kancelářích studia na pražském Smíchově, kde jsem mohl spatřit především různé novinky, které Ylands nedávno obohatily. Také jsem se dozvěděl něco o tom, co autoři chystají do budoucna.
Dva přístupy
K Ylands, které je ve vývoji už více než 3 roky, se dá přistupovat dvojím způsobem. V první řadě jde o sandboxovou hru, kterou lze hrát třeba jako poměrně klasický survival. Objevíte se na nějakém ostrově, na kterém musíte přežít, a tak je nutné nahromadit suroviny, vyrábět potřebné předměty a postupem času si klidně postavit první loď a vydat se po moři vstříc dalším ostrovům. V rámci survivalu tak můžete cestovat po jakési zmenšené obdobě celé zeměkoule a navštěvovat různé ostrovy s různými ekosystémy s odpovídajícím počasím, flórou, faunou, noční oblohou nebo zdroji.
Alternativou je pak kreativní režim, v němž si na ploše jednoho ostrova můžete dělat, co chcete, a popustit uzdu své fantazii. Máte totiž k dispozici nejen nástroje, s nimiž lze formovat terén ostrova, ale i speciální krychli, díky níž máte přístup ke všem objektům, které jsou v Ylands obsažené. Není tedy problém postavit něco ze stavebních bloků a z jiných typů předmětů nebo vysadit v dané lokalitě mnoho druhů zvířat. Oba herní režimy přitom můžete hrát o samotě nebo s dalšími hráči v multiplayeru.
Ylands je však také platformou pro tvorbu vlastních projektů. Tvůrci vám dávají k dispozici nástroje, díky nimž je možné vytvářet nejen všemožné scénáře, které doplňují oficiální scénáře vytvořené v Bohemia Interactive, ale i celé herní režimy a menší hříčky. Na vlastní tvorbu a modding je zkrátka kladen značný důraz, jak dokazuje in-game editor, který vychází z principů Eden editoru v Armě 3. V něm lze používat nejen zhruba 4 tisíce objektů, které jsou v Ylands k dispozici, ale třeba i různé logické prvky či spouštěče, což může vést k tvorbě zajímavých scénářů s různými akcemi a činnostmi.
„Tvůrci vám dávají k dispozici nástroje, díky nimž je možné vytvářet nejen všemožné scénáře, ale i celé herní režimy a menší hříčky.“
Rychlost v hranaté krvi
Ylands takto funguje prakticky už od doby, kdy se hra objevila v rané alfaverzi v obchodě Bohemia Interactive. Od té doby ale dost podstatně nabobtnala, a to díky mnoha obsahovým aktualizacím. Jedna z nich přidala zařízení poháněná energií, jiná uvedla zmíněné lodě a nyní mají hlavní slovo auta. V jednom z oficiálních scénářů si na krátké závodní dráze můžete vyzkoušet několik předem postavených vozů, ale mnohem zajímavější je jezdit s něčím, co si postavíte sami. To lze udělat velmi jednoduše, stačí vzít podvozek, osadit ho sedadlem pro řidiče a motorem a následně tento základ ozdobit jako vánoční stromeček. Všechno má své meze, takže tímto způsobem nelze vytvořit kupříkladu pojízdný ostrov. I tak jsou ale možnosti stavby vozidel natolik rozsáhlé, že není problém vytvořit auta všelijakých tvarů a podob, od ladných formulí přes robustní mašiny až po pojízdný stánek s občerstvením nebo mobilní výstavku zvířat, egyptských soch či jiných objektů.
Samozřejmě jsem si ihned představil, jak bych v Ylands vytvořil zjednodušenou verzi slavného závodu v první Mafii, což by podle všeho mělo být do určité míry možné. Jak už jsem naznačil, ve hře si můžete přizpůsobit prakticky všechno, což platí i o stavbě tratí. Systém tvorby aut je dokonce aplikovatelný i na lodě, které lze upravit podobným způsobem. Když se vám ale nechce vytvářet něco vlastního, není problém navštívit Workshop a stáhnout si z něj nějakou kompozici přímo od vývojářů nebo od ostatních hráčů. V tuto chvíli na něm najdete například různé prvky pro stavbu tratí, několik budov, lodí a dokonce sochy inspirované sérií Monkey Island. Stejně tak si zde můžete stáhnout uživatelské scénáře a v budoucnu přibudou i modifikace.
Auta každopádně doprovází další významná novinka, a to systém počasí. Ylands disponuje jednoduchou, ale hezky zpracovanou grafikou a výborným hudebním doprovodem, díky čemuž má hra hezkou, takřka uklidňující atmosféru. Jakmile ale dojde na prudkou sněhovou bouři, ve které pořádně nevidíte ani na krok, atmosféra by se dala krájet. Počasí navíc může mít vliv na podobu prostředí, takže stačí, aby chvíli hustě sněžilo, a zemi rázem začne pokrývat sníh, který zase může po čase odtát. Vše má respektovat ekosystém daného ostrova, takže se nestane, že by začalo sněžit na poušti. Leda že byste něčemu takovému napomohli. Tvůrci totiž pracují třeba na posuvníku, díky němuž si budete moci v editoru nastavit počasí podobně jako v editoru Army 3.
„Stačí vzít podvozek, osadit ho sedadlem pro řidiče a motorem a následně tento základ ozdobit jako vánoční stromeček.“
Vzhůru na Steam
Ve vývoji je také možnost nabarvit si prakticky cokoliv podle svého, ale to je očividně jen jedna z novinek, které v Bohemia Interactive připravují. V první řadě se tvůrci připravují na vstup do sekce Early Access na Steamu. Donedávna bylo Ylands ke koupi jen v obchodě Bohemia Interactive, přičemž využívalo značku Bohemia Incubator, pod níž vznikají různé pokusy a experimentální projekty. Ylands už ale není experiment, a tak už není součástí Bohemia Incubatoru ani nabídky obchodu studia a letos v listopadu zamíří na Steam. Hra se tak nachází v poměrně zvláštní situaci, kdy ji není možné nikde koupit. Nicméně ti, kteří si hru již pořídili, k ní samozřejmě budou mít přístup i nadále, jen musí počítat s nutností přejít na Steam. Na něm budou všichni moci využívat prvky typu achievementů, i když třeba s podporou Steam Workshopu se v tomto případě nepočítá. Vlastní Workshop tvůrcům vyhovuje víc a také umožňuje věci, které by na Steam Workshopu možné nebyly.
Tvůrci každopádně chtějí být v Early Access nanejvýš půl roku. Bohemia Interactive nemá v oblasti setrvání v Early Access moc dobrou pověst, o což se postaral vývoj DayZ a Take On Mars, ale toho jsou si autoři Ylands zjevně vědomi, jak dokazuje skutečnost, že vedoucí designér Aleš Ulm začal o tomto tématu mluvit ještě dřív, než jsem se na něj stihl sám zeptat. Plán je tedy pobýt v Early Access zhruba 6 měsíců a následně vydat verzi 1.0, s níž však vývoj Ylands rozhodně neskončí. Doteď byla hra každých zhruba 6 týdnů rozšiřována významnými obsahovými aktualizacemi a tento trend by měl pokračovat i nadále. Nejen v Early Access fázi, ale i dlouho po jejím skončení.
Všechen obsah, který má nějaký dopad na hratelnost, přitom bude zdarma k dispozici každému majiteli hry. Něco takového se však nevytváří zadarmo, a tak bude ve hře možnost koupit si za skutečné peníze různé kosmetické a dekorativní předměty. Tvůrci zdůrazňují, že placené budou opravdu jen kosmetické položky, díky čemuž nedojde ke štěpení komunity na ty, kteří mají jen samotnou hru, a na ty, kteří si připlatí. Dalším cílem je snaha vyhnout se tomu, aby někdo nemohl hrát někým vytvořený obsah jen proto, že si něco nedokoupil, přičemž platí, že ke každému placenému předmětu bude k dispozici nějaká bezplatná alternativa, aby nedošlo například k tomu, že majitel samotné hry bude vypadat jako žebrák. Tohle všechno má každopádně vývojářům umožnit poskytnutí dlouhodobé podpory a nového bezplatného obsahu všem hráčům Ylands.
Vstříc budoucnosti
V plánu je i podpora většího množství jazyků (česká lokalizace je přítomná už nyní) a také vznik konzolových verzí. Momentálně není jasné, na jaké konzole Ylands dorazí, konzolové verze se ale začnou naplno řešit po vydání finální verze pro PC, takže jejich datum vydání je také ve hvězdách. Zajímavé však je, že výtvory hráčů by mělo být možné sdílet a využívat napříč různými platformami. Když tedy vytvoříte něco v PC verzi a svůj projekt nahrajete na Workshop, budou si ho moci stáhnout i hráči na konzolích.
Budoucnost je ale jedna věc a současnost věc jiná. A v ní se rýsuje zajímavý, poměrně netradiční titul, který by mohl uspokojit jak příznivce survivalů, tak ty, kteří rádi něco tvoří a následně chtějí své výtvory poskytovat ostatním. Ylands dokonce nemusí fungovat jen jako hra či platforma pro tvorbu dalších projektů, Aleš Ulm hovořil i o vidině na využití Ylands ve škole, aby na něm byla demonstrována logika. Já jen doufám, že bude o hru dostatečný zájem. V tuto chvíli je Ylands mimo záběr reflektorů, o což se zčásti postarali i sami tvůrci. Pokud se to ale časem nezmění, jsem si jistý, že to na budoucnost hry nebude mít nijak dobrý vliv. Vývojáře tak čeká nejen ladění hry, vývoj dalšího obsahu a vstup na Steam, ale i snaha zaujmout více hráčů a potenciálních zájemců. A já doufám, že se jim to podaří.
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
Právě že neříká. "V první řadě jde o sandboxovou hru, kterou lze hrát třeba jako poměrně klasický survival" není totéž jako "V první řadě jde o sandboxovou survival hru". Survival je jenom jedna možná složka hry, což sděluje nejen ten konkrétní odstavec, ale i ty následující
Odpověď na komentář uživatele Martin Cvrček
já vím, lehce jsem ji upravil, abych usetril misto a nemusel citovat celej odstavec, kde se rika to samy…
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
Problém je, že taková věta v celém článku není a nikdy nebyla
"V první řadě jde o sandboxovou survival hru…"
ok, pass…
Ta grafika je docela desiva a nelakame si to zahrat. Chtelo by to neco jako ma fortnite nebo See of thieaves.
Bojíme se – minimálního zájmu o hru? Po (tuším) E3, kterou jsme společně sledovali s přáteli, jsme se na očekávané hře shodli pouze u Ylands. DayZ nevlastním a mám informace jen z doslechu, tak snad se již poučili….
Po zkušenostech s DayZ se vážně těším na další Early Access hru od Bohemia Interactive /s.