Recenzovaná verze: PC
V poslední době z Early Accessu nevycházejí zrovna kvalitní díla, ve většině případů se jedná o nedodělané kousky, na kterých se setrvání v předběžném přístupu moc nepodepsalo. Do jisté míry jde vidět, že vývojáři celý systém jen zneužívají. Občas se ale na trhu najdou výjimky. Mezi jednu z bílých vran patří například nezávislá společnost Red Hook Studios. Ta má na svědomí temné 2D roguelike RPG Darkest Dungeon, které v našem preview sklidilo velké ovace. Vytknout se mu dal snad jen stereotyp a nedostatek obsahu. Tyto nešvary nejsou ale ve fázi Early Accessu ničím výjimečným, mimo to měli tvůrci dostatek času a prostoru k inovování jejich díla. Po roce permanentní práce je tu konečně finální verze, která přináší řadu nových prvků. Jak moc posouvají celek kupředu, vám řekne naše recenze.
Danajský dar
Městečko Hamlet bylo před výzkumy vašeho předka relativně klidným místem. Jeho experimenty a bádání z něj ale udělaly rozpadající se trosky obývané jen těmi nejotrlejšími jedinci. Váš příbuzný mezi ně rozhodně nepatřil, jako správný melancholický hrdina si vzal život. Chvíli před tím než si vpálil kulku do hlavy, stihl ještě sepsat závěť, v které vám odkázal vše, co měl. Prakticky jste dostali chátrající ruiny starého šlechtického sídla, peníze a brány do pekel, které je nutné zavřít dřív, než se z nich vyvalí primární zlo.
„Darkest Dungeon nám ve finální verzi nabízí pět náhodně generovaných komplexů.“
Příběh v tomto žánru nikdy nebyl ničím oslnivým. Darkest Dungeon se výrazně neliší od průměru, dějové pasáže se rozvíjejí převážně při lovu bossů. Základní linku podpírá hlavně charismatický hlas již zemřelého předka, který vás doprovází při každé výpravě. Jeho postřehy, názory a myšlenky krásně podtrhují skutečně temnou atmosféru podzemních komplexů. Hutnost tmou zalitých chodeb efektivně podtrhuje i osobitý gotický vizuál, který dělá z každého monstra, hrdiny či místnosti umělecké dílo.
Fontána klidu
Ihned po absolvování úvodní lokace vás Darkest Dungeon vyplivne v Hamletu, který bude představovat počáteční bod všech vašich výprav. V jeho útrobách se hrdinové najímají, léčí, vylepšují a vyzbrojují. Rozpadlé struktury, které dostanete na začátku, vám dají k dispozici jen základní výcvik, výstroj a odpočinek. S jejich pomocí se moc daleko nedostanete, renovace městečka je pro váš postup zcela nezbytná. K jejímu uskutečnění budete ale potřebovat speciální suroviny, které se dají získat jen ve zlem zaplavených dungeonech.
Darkest Dungeon nám ve finální verzi nabízí pět náhodně generovaných komplexů. Začínat budete v ruinách zděděného sídla. V jeho chodbách na vás čekají převážně nemrtví protivníci. Jestli raději lovíte monstra z masa a krve, je dobré zaměřit svou pozornost na Králičí noru či Pahorkatinu, jejich osazenstvo tvoří chodící houby, čarodějnice, bandité, obři a prasolidé. Pokud vám náhodou nesedělo přílišné sucho minulých tří lokací, vydejte se na dobrodružství do vodou zatopené Zátoky. Ta proti vám postaví převážně podmořskou havěť. Závěrečnou zkouškou pro každého dobrodruha bude Nejtemnější kobka, jež čeká jen na ostřílené hrdiny. Začátečníci v ní nebudou mít šanci na úspěch. Paleta monster je v Darkest Dungeon hodně pestrá, už dlouho jsem neviděl RPG s tak neotřelým bestiářem. Osobně jsem byl asi nejvíce zaujat postavou Sběratele, který dokázal duše mých společníků využít proti nim samým.
„Při lovu monster si hrdinové neodnesou jen šrámy na těle, jejich mysl bude též poznamenána. Stres je všudypřítomný.“
Na procházkách kobkami vás naštěstí nevyhlíží jen obyčejná monstra. Vždy po pár výpravách bude vaší skupinu čekat souboj s bossem, na který se budete muset pořádně připravit. Krom příšer mohou hrdinové na svých cestách najít i různé artefakty, poklady, podpůrné předměty, oltáře, pasti a tajné chodby. U každého nálezu máte vždy určitou šanci na úspěch. Když zklamete, dostaví se negativní postih v podobě otravy, krvácení, stresu či jiného nepříznivého efektu.
Klub labilních šampiónů
Při lovu monster si hrdinové neodnesou jen šrámy na těle, jejich mysl bude též poznamenána. Stres je všudypřítomný. Do jisté míry by se dalo říct, že tlak na mysl je horší než krvácející rána. Proud rudé tekutiny se dá zastavit, neustálý nával nepříjemných pocitů ne. Vaše postavy dokáži kumulaci negativních emocí odolávat jen do jistého momentu. První pomyslný bod zlomu nastává při 100 procentech, kdy má charakter na výběr mezi pádem do hlubiny a vzletem do nebes. Pokud si vybere první možnost, je ztracen, při druhé alternativě se z něj naopak stane největší tahoun po zbytek výpravy.
Ve většině případů ale propadne splínu a stane se z něj neustále fňukající troska. Rekové mohou být postiženi beznadějí, masochizmem, paranoiou, kleptomanií či iracionalitou. Chorobou zasažená postava dostává v průběhu výpravy záchvaty, které mají negativní dopad jak na ní tak i na zbytek družiny. Nejhorší situace nastává asi u milovníků sebepoškozování, kteří se zraňují a odmítají léčení. Smrt je u nich nevyhnutelná, buď se uřežou anebo dostanou infarkt, který se dostaví při druhém pomyslném bodu zlomu, jenž nastává při dosažení 200 procent. Zajímavé je, že tento nešvar může skolit i úplně zdravý charakter, stačí jen dostatečná míra stresu.
„V Darkest Dungeon si ani ta nejlepší parta nemůže být jistá tím, že se ještě někdy vrátí domů.“
Pokud se zadaří a hrdina přežije výpravu až do úplného konce, dostane po jejím skončení body odhodlání, za které se mu po dosažení určitého počtu navýší úroveň. Zkušenější postavy jsou ve všech směrech efektivnější než počáteční zelenáči. Jejich nevýhodou je jen vyšší cena při léčení a redukci stresu. Celkem si při hraní můžete vybrat ze čtrnácti specifických reků. Ve městě najdete tanky, střelce, healery a podporu. Partu si můžete poskládat dle svého, nikdo vás do jasně daných kombinací nenutí. Při špatném rozložení sil bude ale průchod kobkou extrémně náročný, s vysokou pravděpodobností jí možná ani nebudete schopni dokončit. Osobně jsem si při hraní nejvíce oblíbil Muže ve zbrani, který se svým palcátem a štítem dokázal ustát jakýkoliv nápor.
Vždy bez garance
Při žádné z výprav nemáte záruku na úspěch, zvrhnout se může prakticky cokoliv. V Darkest Dungeon si ani ta nejlepší parta nemůže být jistá tím, že se ještě někdy vrátí domů. O jejím osudu většinou rozhoduje náhoda. Někdy extrémně náročné souboje proběhnou zcela bez problému, jindy naopak ty nejbanálnější šarvátky rozvrátí celou družinu. Garantováno tu nemá nikdo nic.
Náhodě můžete trošku pomoci jistou dávkou připravenosti. Na dobrodružný podnik je dobré nabrat dostatečný počet loučí a jídla. Pochodně ovlivňují hlavně intenzitu světla, pokud nebude dostatečně silná, stanete se obětí přepadů monster a vysokého nárůstu stresu. Jídlo se hodí při doplňování životů a táboření. Čím víc ho budete mít, tím efektivnější bude odpočinek. Jeho nedostatek se projeví na úbytku životů a zvýšení psychické zátěže.
Klasické umírání
Když vstupujete do kobky se svou první partou, je průchod hodně zábavný a originální. Zásadní problém tkví v tom, že každý podzemní komplex je nutné projít nesčetněkrát. Základní družina se sama neuživí, takže budete potřebovat další skupiny, které budou prakticky procházet stále tím samým dobrodružstvím, jako váš primární oddíl. Jistou míru stereotypu a grindu této hře nikdo neodpáře. Přes tento nešvar se Darkest Dungeon dá označit za velmi kvalitní roguelike RPG. Kupředu ho táhne hlavně hutná atmosféra, vysoká náročnost, neotřelý vizuál a relativně zábavná hratelnost. Jestli hledáte výzvu a nebojíte se častého opáčka, můžete se na Darkest Dungeon bez obav vrhnout.
Recenze
Darkest Dungeon – temnotou zalité RPG
Darkest Dungeon je díky jeho originálnímu základu jedním z nejvýraznějších roguelike RPG posledních let. Celek trošku trápí stereotyp, pokud se vám přes něj podaří přenést, může vám tento titul nabídnout řadu hodin kvalitní zábavy.
Líbí se nám
- temná atmosféra
- vysoká náročnost
- osobitý vizuál
- specifické herní třídy
- aspekt stresu
- přítomnost permanentní smrti
Vadí nám
- stereotyp
Na XCOM se mám v plánu vrhnout hned po tomhle. Holt, frustrace není nikdy dost.
Ta hra vyžaduje silné nervy no . Nový XCOM je na tom stejně. Prozatím si ho ale na Ironman nedám
Ono hlavní je se zaměřit na snižování stresu víc než na samotný životy bojovníků, mít s sebou nějakýho stress healovače, třeba crusader a hlavně se snažit, aby bojovníci toho stresu dostávali co nejmíň, takže mít pořád torch naplno a při boji nejdřív zlikvidovat týpky, kteří hází stres, dobrý je mít rychlýho stunnera, např plague doctor, kterej hodí stun na dva nepřátele. Hráč nejdřív musí znát dobře všechny mechaniky té hry a pak teprve bude schopnej pokročit trochu dál.
Po chvíli jsem zjistil, že ztráta hrdinů není to nejhorší. Nejhorší je ztráta vybavení a tak i všech potenciálních zisků. Protože zaplatit po každé výpravě asi 4k za léčení stresů není nejlevnější záležitost.
fallanga: skoncil som podobne
Mám za sebou střet s prvním bossem. Za 10 kol zmizeli mí nejlepší válečníci a taky má příčetnost. Nevím, jestli tuhle hru chci ještě hrát.
Corvus: Tak obtížnost si můžeš nastavit Primární je ale dohrát to na tu deuf náročnost.
Přehlídka naprosto nádherných obrazovek, které jakoby vypadly z pera Mikea Mignoly (komiks Hellboy atd. ) . Graficky jednoznačných 10 z 10. Stejně tak atmosféra, která by se dala doslova krájet. Postavy, u nichž není nouze o celou škálu psychických traumat… nemají chybu. Adrenalin tepe v žílách a člověk má občas skoro až hmatatelný pocit, že na té psychiatrii skončí velice brzy též. Pokud si dobře vzpomínám, tak v minulosti vývojáři byli zasypávání zprávami, aby drobet snížili obtížnost. V tomto ohledu jde opravdu o ryzí hard core. Konečně máme možnost zahrát si kompletní a odladěné dílo!
Hodně se mi to líbí. Určitě v budoucnu vezmu.
Zpočátku vás to baví. .
Nevadí vám jak neustále chcípáte a když na tom trochu zapracujete vyladíte strategii tak zase stejně chcípnete, protože Aoe od soupeře zrovna hodí critical hit. Řeknete si dobře…. je to fakt výzva příště udělám tohle a tohle. Najednou vám to jde a postavy přežívají, což je velmi velký bonus pro ně. Pak se rozhodnete lokaci vyčistit, po zdlouhavém hledání, které málo která skupinka přežije se dostaví Boss, který vás prostě a jednoduše ZARVE, protože na to nikdo nemůže být připraven, A tak chcípnete a můžete se snažit znova Pokud to někdo chce hrát každý den tak mi věřte, že si okolí všimne jak začnete být agresivnější vůči ostatním
tbno: Dopadne
Zaujímavé, len by som sa bál, aby to nedopadlo takto [ odkaz ]
executed with impunity
Hodně o nervy, ale super
RNG dokaze v tejto hre nejedenkrat skazit den