Recenzovaná verze: PC
Je to už více než rok, co se na mobilních platformách a neoblíbeném Windows Store objevila logická hra Lara Croft GO. Ta nyní následuje příkladu svého předchůdce jménem Hitman GO a zamířila na větší platformy, konkrétně na Steam, PS4 a PS Vitu. Tentokrát však nevyužívá přívěsek Definitive Edition, který by snad mylně naznačoval, že je nová verze ve srovnání s mobilním originálem v jakémkoliv směru lepší. Čerstvé vydání Lary Croft GO se tudíž nijak zvlášť neliší od toho, co vyšlo před rokem. Mohli jsme sice hodnotit už původní mobilní verzi, ale věříme, že vydání na nové platformy s sebou přináší i nové potenciální zájemce, a tak je recenze aktuální podoby hry stále relevantní. A kromě toho, kdo by odolal šarmu slavné archeoložky?
Mezi podzemní havětí
Lara Croft GO vychází ze základních principů Hitmana GO, takže vás opět čeká tahová logická hra přeplněná úrovněmi, v nichž se musíte dostat z bodu A do bodu B. S tím rozdílem, že tentokrát se s Larou nepohybujete po herní ploše kvůli vraždění cílů, ale kvůli hledání pokladů. V úrovních vás přitom čeká hned několik druhů překážek. Často přijdete do styku s živými nepřáteli v podobě hadů, kteří zaútočí, když se postavíte před něj, nespecifikovaných plazů, kteří následují každý váš tah, jakmile vás ucítí, a neustále pohyblivých pavouků. Někdy se jim musíte vyhnout, jindy je musíte zlikvidovat, což lze udělat přímým kontaktem nebo z dálky za pomoci oštěpu, pokud ho nejdřív najdete. Podobná pravidla platí i pro pochodeň.
Samozřejmě nesmí chybět ani řada neživých překážek a objektů, které je naopak možné využít ve svůj prospěch. Může jít o stěny vystřelující šípy, obrovité koule, cirkulárky, různá tlačítka a páky nebo sloupy, které lze přesunout na jiné místo. Tohle všechno dává dohromady nepřeberné množství hádanek a puzzlů, s nimiž se setkáte v úrovních rozprostřených přes šest kapitol. Poslední z nich je přitom tak trochu samostatným dobrodružstvím, v němž vše, co jste se předtím naučili, nabývá trochu jiný rozměr. Celkově vás každopádně čeká dost příležitostí k namáhání mozku. Každou chvíli vás hra nutí učit se novým postupům a vymýšlet strategie, které možná nejsou na první pohled úplně jasné.
Obtížnost jednotlivých úrovní se ideálním způsobem stupňuje, což je jedna z největších předností celé GO série. Zapomeňte ale na to, že jestli jste hráli Hitmana GO, projdete tuhle hru s prstem v nose. Tvůrci ze Square Enix Montreal si naštěstí uvědomili, že Tomb Raider není Hitman, a podle toho všechny úrovně vypadají. Rozlučte se tedy se stylem deskových her, s hledáním klíčů nebo možností obalamutit nepřátele za pomoci obleků. Nic z toho tady nenajdete, zpravidla se setkáte se zcela novými prvky, které vyžadují trochu odlišný přístup. Většina úrovní je každopádně skvěle navržená a vážně dělá dojem, že jde o poctivé, klasické dobrodružství Lary Croft, byť trochu svérázně podané. Tím nemám na mysli jen hratelnost, ale i specifický vizuál, který je dost minimalistický, ale zároveň zatraceně slušivý. K takovému typu hry zkrátka jednoduchá grafika skvěle sedí, zvlášť když dokáže vykouzlit výbornou atmosféru. Tu dotváří i solidní ozvučení a velmi kvalitní hudební doprovod.
„Většina úrovní je skvěle navržená a vážně dělá dojem, že jde o poctivé, klasické dobrodružství Lary Croft, byť trochu svérázně podané.”
Vázy, největší protivník Lary Croft
Někdy se samozřejmě může stát, že se při průchodu těmi dobře navrženými a postupně čím dál těžšími úrovněmi zaseknete a nebudete vědět, jak dál. V takovém případě máte dvě možnosti – buď zaměstnáte šedé buňky mozkové do té doby, než přijdete na správné řešení, nebo si situaci trochu usnadníte a sáhnete po nápovědě, která je vždy dostupná v menu při pozastavení hry. Lara Croft GO vás v používání nápovědy nijak neomezuje, minimálně ve Steam verzi můžete zapomenout na to, že by snad byla nějakým způsobem zpoplatněná. Čistě teoreticky lze projít úplně celou hru s použitím nápovědy, která vás neustále vede za ručičku. To znamená, že si přijdou na své jak ti, kteří hledají výzvu a důvod k přemýšlení, tak ti, kteří se jen chtějí… Co já vím, třeba kochat prostředím nebo hranatými vnady titěrné Lary Croft.
Kdovíjak silný příběh tu vážně nenajdete, takže není moc důvodů, proč hru projít rychlostí blesku s použitím nápovědy. Osobně vám tedy doporučuji se na nápovědu vykašlat, nehledě na to, že může jít o hodně svůdné řešení nepříjemného záseku. Nejen že vás čeká odměna v podobě dobrého pocitu z nalezení řešení, ale ještě k tomu si trochu prodloužíte herní dobu. Bohužel, ať už projdete Laru Croft GO jakoukoliv rychlostí s jakkoliv závažnými záseky, stejně není herní doba kdovíjak úctyhodná a i bez použití nápovědy lze projít všechny nabízené úrovně nanejvýš za několik hodin.
Herní dobu si můžete prodloužit ještě hledáním sběratelských předmětů. Ve většině úrovní lze nalézt několik váz, v nichž se ukrývá buď část nějakého artefaktu, nebo jeden z mnoha drahokamů. Stačí kliknout na vázu myší a ona se rozbije a odhalí svůj obsah. A jakmile poskládáte všechny artefakty a dáte dohromady celou sbírku drahokamů, odemknou se vám nové oblečky pro Laru, mezi nimiž můžete kdykoliv vybírat v hlavním menu. Narozdíl od Hitmana GO nemá převlékání hratelné postavy jakýkoliv dopad na hratelnost, ale i tak jde o příjemný bonus, zvlášť pro dlouholeté fanoušky série Tomb Raider.
V základu přitom máte k dispozici dva základní obleky a trojici oděvů inspirovaných oblečením Adama Jensena z Deus Ex, Agenta 47 z Hitmana a Rica Rodrigueze z Just Cause 3. Na své si tedy jistě přijdou i příznivci dalších sérií pod křídly Square Enix. Nutno však podotknout, že zatímco někdy jsou vázy vyloženě na očích, jindy jsou docela šikovně schované v pozadí a jejich nalezení je těžší, než se může zdát. Jejich hledání ale může snadno zabavit a žádná nápověda vám s ním nepomůže.
„Narozdíl od Hitmana GO nemá převlékání hratelné postavy jakýkoliv dopad na hratelnost, ale i tak jde o příjemný bonus.”
Pohyb neuškodí. Nebo ano?
Když už jsem zmínil kliknutí myší, je třeba zmínit problém, který se bohužel od dob Hitmana GO nijak nezlepšil. A to je ovládání PC verze. Laru Croft GO lze ovládat jen myší, bohužel pohyb po úrovních je stále dost krkolomný, protože mezi jednotlivými body se nelze pohybovat tak, že na ně kliknete, ale jen tak, že podržíte levé tlačítko a potáhnete myší v příslušném směru. Na něco takového se sice dá zvyknout, ale jde o zbytečně složité řešení, které je nezřídka vyloženě na obtíž. Ještě že alespoň s pákami a sloupy se dá operovat prostým kliknutím. Samozřejmě se vždy nabízí ovládání za pomoci gamepadu, ale i to má své mouchy.
Když však pominu nedotažené ovládání PC verze a relativně krátkou herní dobu, není si v případě Lary Croft GO na co stěžovat. Jde bezpochyby o jednu z nejzajímavějších a nejinteligentnějších logických her, s jakými jsem se v posledních letech setkal, a také o důstojného nástupce staršího Hitmana GO. Úrovně jsou skvěle navržené a disponují výbornou atmosférou, obtížnost se řádně stupňuje a celkově vás čeká prostá, ale chytlavá a stále vyzývavá hratelnost. Nemluvě o tom, že při hraní Steam verze jsem se nesetkal s žádnými technickými chybami, což se nedá říct o tom nedopečeném polotovaru, který hnije v zaprášeném Windows Store.
Stále je však třeba mít na paměti, že aktuálně dostupná verze se po obsahové stránce nijak neliší od mobilního originálu. V tomto směru má navrch jen verze pro PS4 a PS Vitu, která o víkendu vyšla v doprovodu zcela nového dobrodružství. To se na zbylých platformách objeví až za několik měsíců a my můžeme jen dlouze diskutovat o tom, jaký smysl má proboha časová exkluzivita v případě tak drobné hry. I bez nového obsahu ale Lara Croft GO nabízí bohaté a zábavné dobrodružství, které si bezpochyby užije každý příznivec Lary Croft a logických titulů, bez ohledu na to, na jaké platformě se ke hře dostane. Nyní nezbývá než doufat, že se podobného zacházení dočká i novější Deus Ex GO, mimo jiné disponující editorem úrovní, který v předešlých hrách z GO série dlouhodobě chybí. Jsem však přesvědčený, že jeho uvedení na Steamu a konzolích od Sony je jen otázkou času.
Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.
Recenze
Lara Croft GO - tahová archeologie
Výborná logická hra, která má co nabídnout jak fanouškům Lary Croft, tak příznivcům hádanek a puzzlů. Těch si užijete vážně dost a jejich zpracování zabaví, potrápí mozek a navíc zcela eliminuje pocit, že hrajete pouze Hitmana GO v jiných kulisách.
Líbí se nám
- prostá, ale chytlavá a inteligentní hratelnost
- překvapivé množství odlišností oproti Hitmanovi GO
- ideální stupňování obtížnosti
- hledání váz a odemykání obleků
- stylová audiovizuální stránka
Vadí nám
- relativně krátká herní doba
- krkolomné ovládání myší