Jen málokterý herní počin posledních let je tak ostře sledovaný jako singleplayerové RPG Kingdom Come: Deliverance od českého studia Warhorse. A to nejen u nás. Značný úspěch na Kickstarteru, snaha o historickou autenticitu, realističtější pojetí různých herních prvků, zasazení do českých zemí v éře středověku, otec série Mafia Dan Vávra v čele vývoje… Je mnoho důvodů, proč bychom měli Kingdom Come vyhlížet a ptát se, jak vlastně může dopadnout. A i když se občas zdá, že už každý ví o hře první poslední, pojďme si shrnout, co všechno příchod prvotiny Warhorse Studios zahrnuje a co nás vlastně čeká.
Náplň hry
Kingdom Come: Deliverance se odehrává v 15. století, a to v éře temna, která následovala po úmrtí císaře Karla IV. Hra se zaměřuje na období, v němž je Karlův syn Václav IV. unesen a uvězněn svým nevlastním bratrem, uherským králem Zikmundem, což má za následek chaos v Českém království, které je navíc drancováno Zikmundovými vojsky. Uprostřed tohoto historického zmatku se nachází hlavní hrdina Jindřich, syn vesnického kováře. Jindřich si žije poměrně mírumilovným životem, ale vše se změní, jakmile je jeho rodná vesnice napadena, což má za následek zničení jeho domova a smrt rodiny a přátel. Jakožto přeživší se následně vydá na cestu za pomstou a snahou ubránit rodnou zem, přičemž se dostane do služeb pána Racka Kobyly, který začne shromažďovat síly na odpor proti Zikmundovým vojskům. Díky tomu Jindřich dostane šanci zúčastnit se občanské války, podílet se na utváření budoucnosti českých zemí, potkat osoby, které opravdu existovaly, a snad i trochu ovlivnit významné historické události.
Navzdory poměrně velkolepé přemise nemá být Jindřich žádným vyvoleným hrdinou, který vše spasí sám. Jde o poměrně obyčejného člověka, což se mimo jiné odráží i na jeho veskrze obyčejné tváři. Ta je sice neměnná, ale jinak vás podobně jako v jiných RPG čeká možnost přizpůsobovat si vlastnosti postavy podle svého, i když výcvik Jindřicha v různých dovednostech je tentokrát pojat reálněji, což dokazuje třeba možnost zaplatit si trenéra. Pocit autenticity podporuje i fakt, že Kingdom Come: Deliverance lze hrát pouze z pohledu první osoby. Jde ale jen o pár příkladů celkové snahy vytvořit autentické, historicky věrné a detailní RPG, v němž není nejmenší prostor pro magii, draky a další fiktivní entity.
Samozřejmě vás čeká i množství úkolů, které můžete leckdy řešit různými způsoby. Můžete se plížit nebo za pomoci systému dialogů ostatní ukecávat, uplácet nebo svádět. Za určitých okolností lze dokonce využívat rafinovanější praktiky, jako jsou převleky nebo otrava jídla. Jsou ale situace, kdy se nevyhnete boji. I ten je pojat co nejvíce realisticky. Mečem a dalšími dobovými zbraněmi lze máchat v různých směrech, samozřejmě je možné blokovat protivníkovy údery nebo přecházet do protiútoku, ale celkově platí, že je soubojový systém poměrně těžkopádný a vyžaduje určitý cvik. Zohlednit musíte i oblečení vás a vašeho nepřítele, které obvykle sestává z několika vrstev, a různé statistiky a kvalitu všelijakých předmětů.
Během hraní dojde i na různé konce úkolů (příběh celé hry však končí vždy stejně) nebo na nutnost vypořádat se s následky vašich voleb a dělat některé věci tradičnějším způsobem, protože vás hra ani zdaleka nemusí vést za ruku. Při řešení úkolů se kupříkladu nelze spoléhat jen na ukazatele. Alchymie zase vyžaduje znalost a sledování určitých receptů a spánek, kterým přeskočíte určitý časový úsek, není ani zdaleka tak krátký jako v jiných hrách a spolu s dostatkem jídla může ovlivnit schopnosti vaší postavy. Mezi herními prvky pak najdeme i jízdu na koni, pěstní souboje, ostření zbraní, opravu zbraní a zbrojí za pomoci opravářských sad nebo rychlé ukládání řešené pitím alkoholu. To znamená, že příliš časté rychlé ukládání může mít nepříjemný vliv na Jindřichův momentální stav. A jen tak mimochodem, tvůrci nezapomněli ani na záchody, na nichž dokonce půjde číst.
Významnou součástí Kingdom Come: Deliverance je také prostředí rozprostírající se na mapě o rozloze 16 kilometrů čtverečních. S Jindřichem budeme moci navštěvovat věrně zpracované české vesnice, hrady, lesy nebo louky, přičemž věrné a přirozené by mělo být i chování obyvatel herního světa během dne. Při hraní navštívíte Sázavský klášter, Rataje nad Sázavou nebo hrad Talmberg a už nyní se dá s jistotou říct, že prostředí, jeho zpracování a atmosféra jsou jedny z největších předností Kingdom Come.
Vizuální a technickou stránku celého Kingdom Come: Deliverance obstarává CryEngine a v případě PC verze by mohlo dříve či později dojít na oficiální podporu moddingu. V případě konzolových verzí stojí v tuto chvíli za řeč zejména rozlišení, které je při hraní na standardním Xboxu One a PlayStationu 4 stanoveno na 900p. Na Xboxu One X budete moci hrát v rozlišení 1440p, avšak bez HDR, a na PS4 Pro při 1080p.
Kingdom Come dále nabídne zhruba 4 hodiny cut-scén, jež jsou doplněné o zhruba hodinu a půl hudby nahrané živým orchestrem v pražském Rudolfinu. Hudba odráží i podstatu lokality, v níž se nacházíte, a hra je navíc vybavena systémem adaptivní hudby, který využívá plynulé přechody mezi různými stopami, což má za následek, že doprovod reaguje například na přechod z jedné lokace do druhé, na začátek boje nebo na to, jak se vám během boje daří. Počítá se i s věrným ozvučením a s anglickým dabingem, jehož ozdobou je zejména známý britský herec Brian Blessed.
DLC
O konkrétních plánech na DLC dosud nic nevíme. Mělo by ale dojít minimálně na dodatečný obsah, který zahrne dříve představené herní prvky, na něž nedojde spolu s vydáním samotné hry. V minulosti se hovořilo třeba o úkolech, při jejichž plnění budeme hrát za ženskou postavu. Kingdom Come: Deliverance však nebude vycházet po jednotlivých aktech, od tohoto plánu se během vývoje upustilo.
Datum vydání a platformy
I když je tomu možná po letech čekání těžké uvěřit, Kingdom Come: Deliverance vychází 13. února 2018 pro PC, PS4 a Xbox One. Datum vydání platí pro celý svět, později by mohlo dojít i na verzi pro Mac a Linux/SteamOS.
HW požadavky PC verze
Minimální požadavky
Operační systém: Windows 7 64-bit / Windows 8 (8.1) 64-bit
Procesor: Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz, AMD CPU Phenom II X4 940
Paměť: 6 GB RAM
Grafická karta: Nvidia GPU GeForce GTX 660, AMD GPU Radeon HD 7870
DirectX: Verze 11
Pevný disk: 30 GB volného místa
Zvuková karta: Integrovaná
Doporučené požadavky
Operační systém: Windows 7 64-bit / Windows 8 (8.1) 64-bit
Procesor: Intel CPU Core i7 3770 3,4 GHz, AMD CPU AMD FX-8350 4 GHz
Paměť: 8 GB RAM
Grafická karta: Nvidia GPU GeForce GTX 1060, AMD GPU Radeon RX 580
DirectX: Verze 11
Pevný disk: 30 GB volného místa
Zvuková karta: Creative SOUND BLASTER Zx
Poznámka: Tyto HW nároky byly v minulosti označovány jako provizorní, mohou se tedy ještě změnit.
Česká lokalizace
Kingdom Come: Deliverance zahrne na všech platformách lokalizaci ve formě českých titulků. Tvůrci by rádi nabídli i donekonečna probíraný český dabing, ale zatím nechtějí nic slibovat. Při vydání hry tedy český dabing nebude k dispozici.
Kde hru koupit?
Kingdom Come: Deliverance koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk. Za předobjednávku získáte balíček Poklady minulosti (Treasures of the Past), jenž zahrnuje mapy k pokladům, které vás mohou dovést až k exkluzivní zbroji kmene Warhorse, jejíž nositel údajně vymýtil všechny draky z Českého království. Tento balíček obdrží i ti, kteří Kingdom Come finančně podpořili na Kickstarteru.
Tadeo11: Ano krabicová verze bude mít v sobě kod na steam a ten půjde aktivovat takže hru budeš mít přímo ve své steam knihovně.
V kartě hry na xzone to je i napsáno, cituji: "Aktivace na službě: Steam"
Rád bych se zeptal, když si objednám krabicovou verzi například z Xzone, bude se dát aktivovat přes steam abych měl hru ve své knihovně?
Díky
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Ehm. Holt Vávra. A odkazuji se opět na svůj první příspěvek.
Odpověď na komentář uživatele
CryEngin je paradni, jen vyvojari Kingdom Come delaji na stare verzi
Odpověď na komentář uživatele Lazy
Njn. Stagnující engin ( ( ( ale stále dostačující (jak pro koho)
Odpověď na komentář uživatele
Stim bych moc nepocital
Jo pravda. To mi hned nedošlo. Tak snad časem.
Odpověď na komentář uživatele
Asi kvuli stare verzi CryEnginu.
Odpověď na komentář uživatele
Protože CryEngine 3.
Ještě k těm HW nárokům. Jako dobrý ale proč ještě Direct 11? …
"zneužívají slovo realismus v marketingu a dokonce se chlubí že mu přizpůsobí i takovou banalitu jakou je barva slepic" Ty víš o marketingu a managementu velký kulový, skylines. (Já studuju školu, v které ten marketing a management máme btw) .
Realismus je o tom, že zbraně a zasazení, vůbec život, bude působit jako že "realisticky" a reálně té dané doby. Pokud uvažují nad takovými maličkostmi jako barva slepic či záchody, dává to tušit že půjde o komplexnější hru a že by měla být promyšlená a propracovaná.
Pokud v tom únoru zjistím, že půjde o herní katastrofu, která bude nehratelná a příšerně optimalizovaná, asi na půl roku zanevřu na celý herní průmysl jako takový a již si po tuto dobu žádnou jinou hru nepořídím.
Odpověď na komentář uživatele dinss
No ty očividně né protože pořád meleš o něčem jiném. Já tu nemluvím o nákladech.
[ odkaz ]
Odpověď na komentář uživatele skylines
Pochopil jsi argument s barvou slepic a dabingem? Jak dlouho asi trvá přebarvit slepici? A jak moc drahý to je? A jak dlouho trvá najít dabéry a nadabovat hru? A jak moc to nákladný asi je? CHÁPEME?
Ale kdo chce psa bít…
Odpověď na komentář uživatele skylines
Beru tvuj nazor a chapu ho. Ale ty to tak pises, jako by sis myslel, ze ho tam Warhorse nechteji dat snad schvalne nebo co, aby hracum udelali peklo. Ja si myslim, ze jsou vlastenci. Jinak by nedelali jak ty rikas, realistickou hru z ceskeho prostredi. Coz uz samo o sobe je pekne gesto z maleho statu v evrope, kde mnoho vlasteneckych lidi neni a spis na svou republiku plivou, porad na neco nadavaji a kdyz je moznost chvalit, tak radeji mlci. A jakozto vlastencum jde podle me o dabing stejne tak jako hracum, ne-li vic. Kazdopadne asi maji nejake terminy, ktere uz hodnekrat prosvihli, coz jim dalo hodne lidi sezrat. Takze vlastne odsouvani terminu bylo spatne a ubrani obsahu (nebo treba dabingu) , je taky spatne. Uvidime co bude casem po vydani. A financne to asi taky nechteji riskovat. Kazdopadne si myslim, ze do toho oni sami vidi vic, nez kdejaky "odbornik" tady v komentarich.