Češi jsou hravým národem, a tak se nemůžeme divit, že designéři z našich luhů a hájů patří k těm nejlepším na světě. Dnes se podíváme na dungeon založený na průzkumu podzemí a hledání pokladů, který vzešel z nápadu Petra Mikši. Vydáte se do ruin prastarého hradu Karak, kde se mimo truhlic se zlatem pohybuje řada nestvůr. Jestli má titul šanci se prosadit v široké nabídce deskových her, zjistíte v naší recenzi.
Do zbraně!
Skupina hrdinů stojí před siluetou staletími poznamenaného Karaku. Ví, že se v útrobách sutin skrývá mnoho pokladů z časů minulých, pečlivě střežených armádou mumií, kostlivců a zmutovaného zvířectva. O zlatem překypující truhlice však odvážlivcům jde až v druhé řadě. Jejich srdce a chtivost pohání bájný dračí rubín, jenž je bráněn bájemi opředeným šupinatcem s ohnivým dechem. Nezbývá nic jiného než se dobře naladit, popřát si hodně štěstí a spustit se do temných sklepních prostor karacké zříceniny.
K dispozici máte šestici hrdinů, lišících se nejen vizuálně, ale především svými unikátními vlastnostmi, které budete muset hojně využívat k pokoření zdejších nebezpečných kreatur. Argentus, čaroděj velmi připomínají Gandalfa, potřebuje klenot získat, aby zabránil porušení rovnováhy světa. Pomoci mu v jeho úkolu mohou neomezená kouzla a schopnost procházet zdmi. Jeho temným stínem se zdá být Lord Xanros, černokněžník toužící po nesmrtelnosti, schopný obětovat část svého zdraví, aby porazil oslabenou příšeru, a také s možností zaměnit svou pozici v podzemí s libovolným hrdinou. Magické trio doplňuje vědma Taia, která umí předpovídat pozice nestvůr a může si volit mezi svými protivníky.
Arkánským uměním opředení kouzelníci mají svou protiváhu v trojici odvážných bojovníků. Hbitá lupička Aderyn se umí plížit stíny a vyhnout se konfrontaci s příšerami a v případě rovnocenného boje protivníka dorazit. Válečník Horan spoléhá místo hbitosti spíše na svou sílu, takže se může pokusit kdykoliv během boje znovu švihnout svými zbraněmi. V případě neúspěchu nepropadne mdlobám, ale z posledních sil se doplíží k libovolné oživující fontáně v podzemí. Zkušený šermíř Victorius kombinuje všechny prvky boje, takže může užít klamného úderu a svůj slabý výpad nahradit silnějším a v případě úspěšného silného seku se může pohybovat dále do ponurých útrob podzemí. Pokud budete mít štěstí, podaří se vám sehnat verzi hry se sedmou bonusovou postavou Elspeth, která umí přehazovat jednu kostku a obcházet nebezpečné příšery.
Copak číhá za rohem?
Prohlídku pamětihodností karackého podzemí můžete absolvovat až v pěti hráčích. Během jednotlivých kol si můžete zvolit ze tří možných činností. Můžete se například pustit do objevování ponurých chodeb a strašidelných hrobek, v nichž číhá všudypřítomné nebezpečí. Při každém průzkumu si vezmete náhodnou parcelu ze zásobníku a napojíte ji na mapu odhalených lokací. Pokud narazíte na místnost, losujete si z pytlíku jeden z žetonů, který určí vaše další osudy. Můžete narazit na zamčenou truhlu nebo se střetnout s nestvůrou.
Ať už se vám podaří narazit na kostlivce, padlého démona nebo obřího pavouka, musíte se pustit do lítého boje. Soubojový systém je zastoupen jednoduchým hodem kostkami, který si můžete vyšperkovat podle vlastností vaší postavy. Po hodu budete doufat, že součet na stěnách kostek bude větší než počet životů vašeho vyzyvatele. V kladném případě dostanete odměnu, která se ukrývá na rubu žetonu, v případě remízy či prohry couvnete o políčko zpět a stvůra bude čekat na nového odvážlivce, či váš další pokus.
Své šance v boji můžete posílit artefakty, jež získáte v hrobkách nepřátel. Správu vašeho hrdiny máte jako na dlani díky přehledovým tabulkám, které vám jasně naznačí, že nemůžete mít více než dvě zbraně, tři kouzla a jeden klíč. Pokud se vám podaří získat mocnější instrument, slabší odhodíte na zem kobky, kde si jej může vypůjčit kterýkoliv jiný bojovník. Silnější zbraně samozřejmě třímají nejsilnější potvory, a tak se vydáte nejdříve na lov pavouků a kostlivých šermířů, protože bez pořádné výbavy si na draka netroufnete (má patnáct životů).
Po mapě se můžete pohybovat čtveřicí kroků, v jejichž rámci putujete k zamčeným truhlám, léčivým fontánám či světélkujícím portálům. Sběr pokladů patří k základním kamenům celé hry, protože otevřená truhlice (je jich deset, plus dvě za padlé démony) se počítá za vítězný bod. Pouze skříňka s dračím rubínem má hodnotu 1,5 bodu. Může se tak stát, že hrdina rozdrtí hlavní nemesis podzemí, ale přesto zvítězí jiný hráč s více uloupenými poklady.
Nepřeberné možnosti
Jak sami asi začínáte tušit, ač je Karak určen pro dobrodruhy od sedmi let, hra v sobě skrývá důmyslné mechaniky, díky nimž o taktická dilemata nebude nouze. Půjdete raději otevřít truhlu, nebo se pustíte do vlastníka silné zbraně, abyste posílili své bojové schopnosti dříve, než vám zbraň vyfoukne protihráč? Jednotlivé naschvály (takový žeton prokletí nepotěší nikoho) jsou jedinou interakcí mezi hráči, žádné souboje mezi dobrodruhy tedy nečekejte. Záleží na štěstí v hodu šestistěnným nesmyslem a schopnostech vašeho válečníka, které rozhodnou boj o vavříny vítězství. Naštěstí každou prohru můžete odčinit v řádu minut, protože partie v plném počtu hráčů zabere maximálně 45 minut.
Ačkoliv se jedná o hru s RPG prvky, pravidla nejsou nijak složitá. Jednoduchý princip vysvětlíte nováčkům do pěti minut a během první partie si osahají veškeré zákonitosti. Poté už nic nebrání nekonečným výpravám do podzemí, kterým podlehne téměř každý bez ohledu na věk. Ve hře také není možnost zemřít, pouze omdlíte a v dalším kole jdete hledat léčivý pramen. Doufejme, že se autorům bude chtít pokračovat v dobře nasměrovaném titulu a přidají další prvky (úplně se nabízí systém pastí), které by udělaly Karak ještě napínavější.
Zábavnost titulu demonstruje moje osobní zkušenost, kdy jsem v rámci silvestrovského večera vzal Karak jako jednu ze vstupních her do herního večera a banda dospělých lidí u ní strávila více než dvě hodiny. Na svou stranu si vás tato deskovka nakloní nejen sympatickým průběhem hry, ale také přehledným návodem v češtině (díky distributorovi Albi), zpracováním jednotlivých komponent a grafickému stylu Romana Hladíka, který dospělé neurazí a děti potěší. Za sebe můžu bez delších promluv doporučit všem RPG jedincům, kteří tuší, co je Dračí doupě, ale bojí se jeho složitějších pravidel. Také se musíte smířit s velkou mírou náhody, což ovšem k žánru dungeonů patří, a díky jejímu působení při skladbě mapy se můžete spolehnout na vždy originální herní zážitek. Za necelých šest stovek tak dostanete velmi pěknou nenáročnou deskovou hru, u níž se zabaví celá rodina a ke které se budete rádi vracet.
Líbí se nám
– Každá hra je jiná
– Široká škála postav
– Jednoduchý, ale funkční princip
– Důležitost taktického uvažování, nemusí vyhrát drakobijec
– Možnost ovlivnit průběh hry
– Grafický ráz
Vadí nám
– Malý počet plastových držáčků (figurky se prohazováním časem odřou)
– Postava černokněžníka by potřebovala mírně oslabit
– Velká míra náhody (může se stát, že se postavy na začátku zablokují silnými monstry)
Tahle hra je super zábavná… Tady platí, že v jednoduchosti je síla, i když jsem četl, že je to hodně podobné hře Tajemství zámku nebo tak nějak (myslím, že z Polska) . Černokněžník mi tak silný nepřijde, řekl bych, že je to vyrovnané. Vadí mi trochu piktogramy na kartách postav. Takové nicneříkající.